Ufs notisregister
* 18955 (T) |
|
Sverige. Ej områdesbundet. Allmän information till sjöfarten under vinterförhållanden. |
|
Se: 2024:1044/18953(T) |
Tid: Till våren 2025. Sjöfarande ombeds uppmärksamma följande under årets issäsong: BORDNINGSPLATSER FÖR LOTS: Ordinarie bordningsplatser kan under isförhållanden dras in eller flyttas. Inhämta aktuella uppgifter från områdets lotsbeställningscentral eller lotsbåt. DGPS: Signalstyrkan hos DGPS-sändare kan reduceras av frost, snö eller is på antennutrustningen. FARTBEGRÄNSNING: Fartbegränsning utfärdas i vissa farleder i syfte att förhindra att isen bryts upp i ett större område utanför isränna. Information om detta meddelas i Ufs. FLYTANDE UTMÄRKNING: Utomskärs belägna bojar och prickar i Bottenviken, Bottenhavet och Vänern tas i allmänhet in i samband med isläggning. Även i vissa mindre hamnar tas flytande utmärkning in för vintern. Bojar och prickar kan flyttas ur position när ismassor rör sig. De riskerar även att hamna under isen eller skadas. Ljus, Racon, AIS, radarreflektorer och topptecken kan skadas eller försvinna. Vissa lysbojar och lysprickar släcks med automatik när de lutar mer än en viss vinkel. När isförhållanden råder ska flytande utmärkning generellt betraktas som synnerligen otillförlitlig. När isen har smält på våren kan det dröja innan flytande utmärkning har kontrollerats och brister åtgärdats. FYRSKEN: Fyrar och lysbojar kan snabbt täckas av snö och is som gör fyrskenet obrukbart för navigering. Dessutom kan snöbeläggning på fyrarnas solceller göra att batterierna urladdas. Detta kan orsaka att fyren slocknar, dess sken blir svagt eller att karaktären blir felaktig. LINFÄRJOR: Vajern till linfärjor kan bli liggande uppe på isen och omöjliggöra passage förbi färjeleden. För passage av vissa färjeleder råder under vintern fartbegränsning för att minska risken för att färjans isränna blockeras av uppbrutna isflak. Information om detta meddelas i Ufs. INNAN ISRÄNNA BRYTS: För att undvika olyckor för personer som använder isen för transport eller rekreation krävs speciella åtgärder innan isränna bryts på vissa platser nära land och i skärgårdar, mer information om detta publiceras i egen temporär Ufs-notis. ISBROAR: Det förekommer att pontonbroar läggs ut i smala sund till bebodda öar under vintersäsongen, för att möjliggöra transport till dessa öar under vintern. Pontonerna kan i vissa fall omöjliggöra passage med fartyg i sundet. ISKARTOR och ISKLASSRESTRIKTIONER: På webbplatserna www.smhi.se/icechart, www.smhi.se/icechartlow och http://baltice.org uppdateras iskartor och uppgifter om gällande isklassrestriktioner dagligen. ISLÄNSOR: På några platser i Trollhätte kanal läggs flytande islänsor ut för att förhindra att isflak stör sjötrafiken. Av samma anledning spänns en tross över Nordre älv vid Kornhalls färjeläge. ISRÄNNEFÖRBUD: För att möjliggöra transporter på isen kan det under vintern utfärdas förbud mot att trafikera vissa farvatten med fartyg. Dessa förbud kungörs som en temporär Ufs-notis. ISVÄGAR: Främst i norra Sverige förekommer det att vägar etableras på isen. Vid behov av att trafikera isbelagda farvatten mellan bebodda öar och fastlandet med fartyg, måste befälhavaren i förväg förvissa sig om att isen inte används för transport. ISBRYTARTJÄNST: Den statliga isbrytningens huvuduppgift är isbrytning mellan öppet vatten och inre farvatten som är skyddat för havsis och packis. Information om isbrytning, isklasser, kontaktuppgifter till isbrytare och isbrytarombud m.m. finns på Sjöfartsverkets webbplats, www.sjofartsverket.se/vintersjofart och i publikationen Vintersjöfart. Webbplatsen http://baltice.org ger information om vinternavigering och isbrytning i hela Östersjöområdet. RACON. Då svåra isförhållanden väntas ersätts i allmänhet Raconbojar med bojar utan Racon för att förhindra att den känsliga elektroniken skadas. RAPPORTERING. Fartyg med destination till svenska och finska hamnar i Bottenviken och Bottenhavet, för vilka trafikrestriktioner gäller, rapporterar till ICEINFO på VHF kanal 82 (alt tel +46(0)10 492 76 00) i samband med passage av latituden 60-00N. SEKTORFYRAR. Osäkerhetsvinkeln mellan olikfärgade fyrsektorer ökar avsevärt om glaset är täckt av rimfrost, imma, snö eller is. Fyrskenet kan då även uppfattas som vitt i de sektorer där det under normala förhållanden är färgat. Vidare kan det inom mörka sektorer synas ett falskt sken från intilliggande ljussektorer. TRAFIKSEPARERINGSSYSTEM (TSS). Under vintern kan Transportstyrelsen besluta att trafiksepareringar inte är gällande. Om ett sådant beslut fattas kungörs det i Ufs samt sänds som en navigationsvarning över NAVTEX. UFS OCH NAVIGATIONSVARNINGAR. När flytande utmärkning tas in i istäckta farvatten utfärdas i allmänhet inte navigationsvarning eller notis i Ufs. Detta gäller i samtliga farvatten, även där det sällan blir isproblem, t.ex. i Öresund och på svenska västkusten. Om utmärkning tas in eller Racon avlägsnas i god tid innan isen lagt sig, utfärdas varning och Ufs-notis enligt normala rutiner. VINTERSJÖFART är en publikation som innehåller en mängd viktig information för vintersjöfarten i Östersjöområdet. Publikationen finns för nedladdning på Sjöfartsverkets webbplats www.sjofartsverket.se/vintersjofart eller kan beställas genom Sjöfartsverkets isbrytarledning, 0771-63 25 25. |
Ufs A, avsnitt 6.5 |