SJOV Logotype

Underrättelser för sjöfarande

In English
  • Tillbaka till sjofartsverket.se
Meny
  • Ufs - Underrättelser för sjöfarande
  • Sök notiser i databasen
  • Ufs-häften
  • Gällande sjökortseditioner - rättelser
  • Gällande P- och T-notiser
  • Notisregister
  • Prenumerera på Ufs
  • Om Ufs
Relaterade länkar
  • Navigationsvarningar
  • Rapportera faror och fel
  • Kanaler, slussar och broar
  • Sjöfynd
  • Minor
  1. Startsida
  2. Om Ufs
  3. Prenumerera
  4. Tack
  5. Ufs gällande sjökortseditioner - rättelser
  6. Gällande P- och T-notiser
  7. Ufs notisregister
  8. Sök notiser i databasen
  9. Detaljerad vy
  10. Ufs häften

Gällande P- och T-notiser

* 19366 (T)

Sverige. Ej områdesbundet. Rapporterade störningar på satelitpositioneringssystem.

Tid: Tills vidare

Sjöfarten i Östersjöområdet har rapporterat om återkommande störningar i satellit-positioneringssystem, GNSS. Detta gäller till exempel GPS.

Sjöfartsverket uppmanar sjöfarare som navigerar med elektroniska sjökortssystem att vara uppmärksamma på att störningarna kan orsaka flera olika problem.

Till exempel kan eget fartyg hamna i fel position. Positionsfelet kan vara litet, men kan ge stora konsekvenser vid navigering i trånga farvatten.

Andra fartyg som har AIS kan visa fel information. Felaktig AIS-information kan skapa en illusion av att vara på kollisionskurs med ett annat fartyg, eller på annat sätt förvilla en navigatör om vilken situation fartyget befinner sig i.

GNSS störningar kan pågå i korta eller långa tidsperioder. Störningarna kan vara svåra att upptäcka.

Sjöfartsverket uppmanar till att alltid ha minst två oberoende sätt att bestämma fartygets position. Detta för att säkerställa att fartyget håller avstånd från grundområden. Det är viktigt att inte enbart förlita sig på navigationssystemets positionsangivelse. Till exempel kan passageavstånd med hjälp av radar användas. Visuell positionsbestämning med hjälp av ensmärken och kompasskurs kan också användas.

Navigering i okända farvatten bör ske i farled. I farleder kan man lättare orientera sig med hjälp av sjömärken. Papperssjökort bör alltid finnas ombord.

Vid mörkernavigering bör sektorljus från fyrar användas om möjligt.

Lämpliga förberedelser ombord
Var medveten om risken: GNSS-störningar kan uppstå när- och var som helst
Ta del av navigationsvarningar och Ufs-notiser https://navvarn.sjofartsverket.se/ och https://ufs.sjofartsverket.se/
Känn till vilka system ombord som är beroende av GNSS-data
Använd regelbundet navigeringsmetoder som inte är beroende av GNSS
Läs på om olika varianter av GNSS-störningar Spoofing, jamming och naturliga orsaker
Känn till var du kan få stöd längs vägen. (VTS) https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/sjotrafiktjanster/
Var uppmärksam. Fartyg i närheten kan uppleva störningar även om du inte gör det
Sjöfartsverket. Publ. 18 juni 2025
Typ av notis: Temporär/Tillkännagivande
Notisen publicerad i Ufshäfte: 2025:1072
Situationstid: 2025-06-13 — Tills vidare
Ändringen utförd i sjökort:
Ändringen utförd i båtsportkort:
Tillbaka